Autógáz diesel

Autógáz – diesel

Diesel gáz – csökkentse fogyasztását, növelje teljesítményét és óvja a környezetét!

dieselgáz motor rendszer működése abból áll, hogy a diesel üzemanyag mellé LPG vagy CNG gázt adagolunk a szívómotorba. A jármű diesel befecskendező rendszerét nem érinti az átalakítás, az LPG egy teljesen külön rendszer, saját computerrel. A gáz a motor égésterében katalizátor funkciót tölt be, így hatékonyabban fog működni a diesel motor. Vegyes üzemanyagú működésnél nő a teljesítmény és a nyomaték, csökken a fogyasztás – mert az adagolt gáz hatására a diesel üzemanyag 99 %-a elég a motorban (gázüzem nélkül az égés hatásfoka csak 85 %). Így a részecske (korom, füst, por) kibocsátás gyakorlatilag megszűnik, valamint a motor káros anyag kibocsátása is drasztikusan csökken. További előny, hogy a motor élettartama megnő, mivel nem képződik korom a motorban, ami elkoptatná a szerkezetet.

Amit mindenképpen hasznos tudni:

  • A motor nem működik kizárólag LPG gázzal. Vagy csak diesel üzemanyag meghajtással, vagy vegyes üzemben működik az átalakítás után.
  • A részecske kibocsátás gyakorlatilag azért szűnik meg dieselgáz üzemben, mert a képződő korom a gáz hatására még a motortérben elég – ezáltal nő a motor hatásfoka és teljesítménye.
  • A tökéletes égés következtében a motor járása csendesebb lesz.
  • Computer által vezérelt gázfúvóka juttatja a szívócsonkba a gázt, közvetlenül a turbó után.
  • A tökéletes égés következtében a motorolaj nem kormozódik, ezért egy olajcsere periódus alatt, hosszabb időt fut jó minőségű olajban.
  • Az átalakításhoz általában az üzemanyagtartály térfogatának 1/3 részének megfelelő méretű gáztartályra lesz szükség.
  • A tankolás hagyományos LPG kutaknál történik, ugyanúgy, mint a benzines autóknál.
  • Ha elfogy a gáz, vagy a gáz computer bármilyen hibát észlel, akkor leáll a gázadagolás és a jármű tovább fut diesel üzemben. Ezt a computer egy sípoló hanggal jelzi.
  • Bármilyen diesel motorhoz beszerelhető a gázüzem, kezdve a bowdenes kialakítástól, egészen a commonrail rendszerekig, vagy az Euro IV-ig. Euro IV-től a fejlesztés folymatos, érdeklődjön munkatársainknál.
  • A motor teljesítménye megnő. Ezt a gyakorlatban úgy érzékelhetjük, hogy “nem kell akkora gázt nyomni neki”, a motor könnyedebben viszi a terhet.

A vegyes üzemmel elérhető eredmények számokban:

  • A diesel üzemanyag-fogyasztás 10-20%-kal csökken
  • A kipufogógáz kibocsátás csökken az üvegházhatást okozó gázok 40-70%-ával
  • A motor teljesítménye 10-30%-kal fog nőni
  • A CO2 (szén-dioxid) kibocsátás 12 %-kal csökken
  • Az opacitás (fekete-füst) 70,9 %-kal csökken
  • Az NO (nitrogén-oxid) kibocsátás 30,4 %-kal csökken

A jármű természetesen csak diesel üzemben is működtethető az átalakítás után. Ezt egy üzemmódkapcsolóval szabályozhatjuk. Az indítás mindig csak a diesel üzemben történik. Ha a motor már jár, és a kapcsoló dieselgáz vegyes üzemre van állítva, akkor kezdődik el a gáz befecskendezése a szívómotorba.

A motor a vegyes üzem hatására nem melegszik, mivel a megnövekedett erő miatt kevesebbet kell dolgoznia. A kipufogógáz hőmérséklete is csökken, hiszen kevesebb (gyakorlatilag nulla) el nem égetett üzemanyag jut a kipufogócsőbe.

A dieselgáz rendszer hivatalosításakor mindig egy átalakítási engedély készül az autóra a gázbeszerelésről, aminek alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál kettős üzeműre (dieselgáz vegyes üzem) vizsgáztatják le az autót.